יום ראשון, 9 באוגוסט 2009

הוראת שיטת אלכסנדר בקופות החולים

לא מעט מורים לשיטת אלכסנדר הנמצאים בשנות ההוראה הראשונות שלהם מתלבטים האם כדאי ללמד את השיטה באחת מקופות החולים. כאשר מורים אלה מתייעצים אתי לגבי כדאיות ההוראה במסגרת זאת אני מוצא את עצמי מעודד חלק מהם להורות את השיטה במסגרת זאת קופת החולים.

להוראה במסגרת קופות החולים יש יתרונות וחסרונות. אני אתייחס לחלק מהם:


יתרונות מרכזיים שאני רואה בהוראת שיטת אלכסנדר בקופות החולים

היתרון המרכזי בהוראת שיטת אלכסנדר בקופות החולים הוא שקופות החולים "מארגנות" למורים המתחילים תלמידים בשביל "לתרגל" עליהם את השיטה: באופן טבעי לרוב המורים שסיימו זה עתה את הקורס להכשרת מורים אין עדיין הרבה תלמידים ללמד אותם. לעתים קרובות קופות החולים מניעות מספר לא מבוטל של אנשים להגיע למפגשים אצל מורים לשיטת אלכסנדר.

יתרון חשוב נוסף להוראה בקופות החולים הוא שקופות החולים מזמנות למורים לשיטת אלכסנדר מפגשים עם אנשים שיש להם קשים מיוחדים ובעיות מורכבות שבאופן רגיל לא הייתה להם אפשרות להיפגש וללמד אותם בשלב כל כך מוקדם בקריירת ההוראה שלהם. עבודה עם אנשים אלה מאפשרת למורים המתחילים אפשרות לרכוש ניסיון, מיומנות ובעיקר ביטחון בעבודה עם אנשים הנושאים איתם קשיים אלה.


חסרונות מרכזיים שאני רואה בהוראת שיטת אלכסנדר בקופות החולים
החסרונות לעבודה במסגרת קופת חולים הם רבים וידועים לרוב המורים לשיטת אלכסנדר.

בראש ובראשונה מדובר על מסגרת שלא מתאימה להוראת שיטת אלכסנדר ולא מתאימה ללימוד שיטת אלכסנדר.

מסגרת קופת חולים מכתיבה מציאות שבה הרבה מהאנשים אשר מגיעים למפגש עם מורה לשיטת אלכסנדר מגיעים לטיפול בשיטת אלכסנדר ולא לשיעור בשיטת אלכסנדר. במילים אחרות מדובר במסגרת אשר גם מעודדת את המורה להיות מטפל (ולא מורה) וגם מעודדת את התלמיד להיות מטופל (ולא תלמיד).
אומנם לעתים הרופאים הממיינים או מנהלי המרפאות התנסו בשיטת אלכסנדר אולם העובדה שמסגרת קופות החולים מכוונת לפן הטיפולי גורמת שהמורים לשיטת אלכסנדר מקבלים עידוד להעמיד פנים שהם מטפלים (עם כל המשתמע מכך).

חיסרון נוסף להוראת שיטת אלכסנדר במסגרת קופות החולים הוא שקופות החולים מחייבות את המורים ללמד מספר שיעורים רב אשר לא הולם את יכולת ההוראה שלהם. יש להבין שכמעט כל מורה מתחיל לא יכול ללמד באופן הוגן יותר מ 2-5 שיעורים רצופים ביום. אני מבין את קופת החולים שמתייחסות לעניין מהפן הכלכלי שלהן (עדיף שכמה שפחות חדרי טיפול יעמדו ריקים), יחד עם זאת יש להבין שמורה אשר דורשים ממנו ללמד יותר שיעורים ממה שהוא יכול מתחיל לעשות דברים שהם "כאילו" שיטת אלכסנדר. דבר הגורם נזק למורים עצמם ולתלמידיהם.

(למעשה אחת מהסיבות אשר הניעו אותי לכתוב את הפוסט הזה היא העובדה שהגיעו אלי לא מעט תלמידים אשר למדו אצל מורים בקופות החולים אשר חלקם לימד אותם דברים שהם בניגוד גמור לשיטת אלכסנדר. עשיית דברים באיצטלה של שיטת אלכסנדר מקוממת ולא הוגנת כלפי השיטה, כלפי התלמידים, ובעיקר כלפי המורים עצמם אשר בחרו להיות מורים בשיטה מתוך רצון להתפתחות אישית.)

סכום כסף הנמוך אשר מוצע לעוסקים בשיטה במסגרת קופות החולים (סביב 30 שקלים לשיעור שמתקיים, וכמה שקלים או כלום לשיעור שלא מתקיים), מכתיבים אווירה לא נוחה ולא מספקת, הן למורים והן לתלמידים. אני משער שאילו המטופלים/תלמידים של המורים לשיטת אלכסנדר היו יודעים כמה מעט המורים שלהם מרוויחים במסגרת קופת החולים הם היו מרגישים שלא בנוח.

(עד כמה שידוע לי כל האמור לעיל הוא נכון לרוב קופות החולים ונכון באופן חלקי בלבד לקופת חולים לאומית. קופת חולים לאומית מציעה למורים לשיטת אלכסנדר גם שכר מעט יותר גבוה וגם מאפשרת ל"מטופלים" שלה להגיע ל"קליניקה" של המורה לשיטת אלכסנדר, דבר שמאפשר למורה אפשרויות קצת יותר מתאימות להתפתחות בשיטה).

לסיכום, החיסרון העיקרי בהוראה בקופת חולים הוא שהוראה במסגרת זאת לא מאפשרת תנאים מתאימים למורה לשיטת אלכסנדר להתפתח, דבר שעלול להוביל לכך שמורים לשיטת אלכסנדר המלמדים במסגרת קופות החולים עלולים לאבד את הקשר עם השיטה והבנתה ולהפוך להיות טכנאים המטפלים בבעיות צוואר, בעיות גב, פריצות דיסק ועוד.


יש מורים שהוראת שיטת אלכסנדר בקופת חולים יכולה לעזור להתפתחות שלהם
יש מורים שהוראה בקופת החולים עלולה לפגוע בצורה דרמטית בהתפתחות שלהם בשיטת אלכסנדר למורים אלה אני לא ממליץ ללמד את השיטה במסגרת של קופת חולים.

יחד עם זאת יש מורים מתחילים שנראה שהוראת שיטת אלכסנדר במסגרת קופות החולים יכולה לעזור להם להתפתח בשיטה, לאלה אני מציע ללמד את השיטה בקופות החולים.


מה כדאי לזכור כאשר מלמדים בקופת חולים

כשמורים לשיטת אלכסנדר מלמדים בקופת חולים אני עשוי להציע להם את הדברים הדברים

  • להיות בקשר עם אחד מהמורים (או המורות) הותיקים והמנוסים שהם מעריכים אשר יוכל להדריך אותם בשיטה ובדרך ההתפתחות האישית שלהם כמורים.
  • לא להיתקע בהוראה בקופת החולים יותר 1-3 שנים. מורה שמלמד במסגרת כזאת זמן ממושך מידי עלול למצוא את עצמו במצב שבו הוא לא עוסק בשיטת אלכסנדר אלא עוסק בדברים המנוגדים לחלוטין לשיטת אלכסנדר (לא חסרות דוגמאות).
  • בהקשר לסעיף הקודם, לדעתי, כמורה לשיטת אלכסנדר כדאי לך להשתמש בקופות החולים כתחנה התחלתית בדרך להיות מורה מתפתח/ת בשיטה. לא כדאי לך לנסות לנסות לפתח את קריירת ההוראה המרכזית שלך בהוראה במסגרת קופות החולים.
  • חשוב לזכור ולהזכיר לפונים לשיטה שלמרות שמדובר במסגרת של קופת חולים הרי שמדובר בשיעור בשיטת אלכסנדר ולא בטיפול בשיטת אלכסנדר. מדובר ברעיון מורכב שלחלק מהפונים לשיטה קשה לקבלו אבל עבור אלה שמקבלים אותו ומפנימים אותו שווה להישאר וללמד את שיטת אלכסנדר בקופות חולים.




© אור שחר (2009)




תגובה 1: